Ezekkel az ömlesztett anyagokkal stabilizálható egy gyakran problémás földút

Egy földút az esősebb évszakokban igencsak komoly problémákat okozhat, de ömlesztett anyagokkal stabilizálható.

Földút stabilizálása ömlesztett termékekkel

Sokan élnek olyan helyen, ahol a mindennapi közlekedést egyszerű földes út nehezíti meg. Noha alapvetően a földutak kellően stabil közeget jelentenek még személyautók számára is, de esős időszakokban vagy télen kifejezetten komoly fejtörést okozhatnak azok számára, akik minden egyes nap azon keresztül próbálnak eljutni például munkába vagy éppen a közeli boltba.

Ilyenkor az érintettek a legkülönfélébb megoldásokkal állnak elő, melyek többsége általában költséges, hiszen egy aszfaltozott felület kialakítása a megfelelő fundamentum mellett egyáltalán nem tekinthető olcsónak, ugyanakkor szerencse a szerencsétlenségben, hogy vannak alternatívák. Példának okáért a Békás Logistic által piacvezető áron kínált ömlesztett anyagok, melyek közül a megfelelő termékek szakszerű alkalmazása a problémás földutak stabilizálásában is fontos szerepet játszhat.

Az alábbiakban sorra vettük azokat az ömlesztett termékeket, melyek a legnagyobb hatásfokkal képesek ellátni a feladatukat ilyen probléma esetén.

Úti murva

A gyakran sáros, nyomvályús földút stabilitását jellemzően nagyobb szemcseméretű és kemény, mindemellett pedig jól ülepedő ömlesztett anyagokkal a legegyszerűbb kivitelezni. Ilyen például az úti murva is, mely nevéhez hűen kifejezetten azért készül, hogy kimagasló stabilitást biztosítson például bejárók, feljárók vagy parkolók számára.

Egy kifejezetten durva kőzúzalékról van szó, mely 20-55 milliméteres szemcsenagysággal rendelkezik, ezáltal 15-20 centiméteres vastagságban a változatos méretű darabokból kifolyólag rendkívül jó ülepedést produkál, amihez kifejezetten stabil felület kapcsolódik. Érdemes elterítése előtt egy 10-15 centiméteres sóderágyat biztosítani neki, amivel együtt szinte garantált, hogy a földesúttal normál esetben, a többtonnás mezőgazdasági járművek távoltartása mellett hosszú évekig nem lesz problémánk.

Fontos itt kiemelni, hogy az úti murva mellett vagy helyett az osztályozatlan poros murva is jó megoldás lehet földút felszínének kialakítására. Sokan jobban is szeretik, hiszen az osztályozatlan jellegből kifolyólag eleve olcsóbb, a murvapor és az egészen apró, valóban alig pár milliméteres szemcsék miatt pedig lényegesen masszívabb, jobban ülepedő felületet képes biztosítani. Megjelenése talán nem olyan előkelő, mint az egységesebb úti murvának, de amennyiben a hatékonyság, a funkció a cél, akkor az osztályozatlan murva tökéletes megoldás lehet még személyautók számára is.

Bazalt

A bazalt ismét egy sokoldalúan felhasználható ömlesztett anyag, mely különösen alkalmas olyan esetekben, amikor forgalommal terhelt útszakaszok stabilizálására van szükség. A murvához hasonlóan egy nagyon masszív zúzott kőről beszélünk, ami jellemzően inkább nagyobb darabokból áll össze, ennek megfelelően nem ülepszik olyan jól, mint az osztályozatlan murva, még hónapok múlva is „pereg”, cserébe azonban kellően stabil felületet nyújt egy rossz állapotban lévő földesút számára.

Mivel nagyobb darabokból tevődik össze, a bazalt kiválóan megállítja, tartósítja, mindemellett pedig hosszabb távon is stabilizálja a nyomvályús, süllyedő útszakaszokat. Tökéletes választás akár személyautókkal, akár nagyobb terhet képviselő járművekkel, például traktorokkal közlekednénk a felületen. Megfelelő alapozást követően érdemes a bazaltot ülepíteni, ezáltal lapvibrátorral, még inkább egy kisebb úthengerrel átgörgetni a felületet, aminek soha többé nem okoz majd gondot a sok eső vagy a sár.

Az alapozás ebben az esetben is sóderrel a leghatékonyabb. Egy 15-20 centiméteres, megfelelően ülepített sóderágyra például sokkal egyszerűbben lehet tartós bazaltréteget húzni, ami utána a többtonnás járműveket is képes kiszolgálni akár hosszú éveken át.

Andezit

Az andezitről nagy általánosságban pontosan azt lehet elmondani, amit a bazaltról. Ugyanúgy ásványokban gazdag vulkanikus kőzet, mely rendkívül szilárd és stabil felületet tud biztosítani egy földes útnak akkor, ha rendszeresen problémát okoz csapadékos időben a sár és a süllyedés. A nagyobb szemcseméretnek köszönhetően az andezit lassan ülepszik – ezért érdemes lapvibrátort vagy úthengert használni a folyamat felgyorsításához –, ugyanakkor nem árt tudni, hogy emiatt még évekkel később is mozoghatnak kicsit a kőzetek, nincs olyan tökéletes felületkialakítás, mint az osztályozatlan murvánál.

Ez természetesen közel sem jelenti azt, hogy a végeredmény ne lenne hatásos. Éppen ellenkezőleg, az andezit felülettel ellátott földút kiváló személyautók és nagyobb járművek, akár mezőgazdasági vagy erdészeti gépek kiszolgálásához is. Akár egységes felületről van szó, akár csak a kerékvájatok kitöltéséről, annyira masszív megoldás az andezit, hogy még az erősen problémás, nagy pocsolyákkal és süllyedésekkel teli szakaszokat is képes tartósan probléma-mentesíteni.

Természetesen az andezitnél is lényeges lehet a megfelelő alap lefektetése, ezáltal egy vékony sóderágyban kevésbé van kitéve a környezet hatásainak, jobban bírja a terhelést, kevésbé kell tartani a süllyedéstől – még gyakori használat, forgalmas szakaszok esetén sem.

Darált beton

Míg a murva, a bazalt és az andezit tökéletesen alkalmas olyan földes utak stabilizálásához, ahol személyautók is közlekednek, létezik egy olyan ömlesztett termék, ami azon túl, hogy nem természetes anyag, ráadásként olyan esetekben ideális, amikor óriási a baj. Ez nem más, mint a darált beton, amiből könnyen közlekedhető felületet ugyan nehéz – ámbár nem lehetetlen – kialakítani egy földúton, hiszen sokkal jobban érzi magát ez a termék, ha inkább fundamentumként viselkedhet.

Ennek az oka a darált beton tulajdonságaiból és nagyon szerteágazó formáiból, illetve méreteiből fakad. Földes felületet olyan esetekben szerencsés kialakítani belőle, ha jelentős a probléma, ezáltal nagyon mély nyomvályúk jellemzik a szakaszt, rendszeresen gondot okoz a sár és a nedvesség, mindemellett pedig normál személyautó nem, legfeljebb terepjáró, illetve nagyobb gépek közlekednek az úton.

Nem véletlen, hogy a darált betont sok esetben alapozásra használják, ezáltal kitöltik velük a lyukakat, a járatokat és a gyakran vizes, mocsaras részeket, majd a forgalom gyakoriságából és milyenségéből fakadóan hordanak rá akár 15-20 centiméteres vastagságban andezitet, bazaltot vagy murvát. Önmagában inkább erdei vagy nagyon elhagyatott, ritkán használt földes utak esetében lehet jó döntés.

Felkeltettük érdeklődését?

Kérdésével forduljon hozzánk bizalommal.


Legfrissebb híreink

Olvassa el legfrissebb híreinket

Munka a murvával: kézzel vagy géppel történjen az ömlesztett anyag elterítése?

2022-05-10

A murva elterítése többféle módon történhet, nagyon gyakran pedig gépi és kézi erőre is szükség van hozzá.

Mire használható a sóder, ha nem betonozáshoz kell?

2022-04-20

Sóderre a legtöbbször betonozáskor van szükség, de nyersen is rengeteg dologra felhasználható ez az ömlesztett anyag.

Ennyire befolyásolja a sóder ára egy építkezés költségeit

2022-04-10

Egy építkezés összköltségét számtalan tényező befolyásolhatja, a sóder ára pedig az egyik leginkább meghatározó.

Hiba!

A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező!

Rendben